Tuesday, 22 March 2011

fuhhh,,,,result

assalamualaikum


kalau bercakap psal result nie,,buleh kecut perut rase nye
maklum lah,,org cakap spm nie lah penentu nye kpd kejayaan kite
well,,kalau aq la kan,,aq x setuju dgn statement tue
sebb nye kalau ALLAH nak kite dpat kejayaan
kat mane2 pown atau bile2 mase kite bules dpat kejayaan tue
betul tak????


kadang2 aq rase aq nie terlalu memikirkn sngat psal result nie,,
sepatutunye kite tawakkal aje lah kat ALLAH
kite kn dah usha sungguh2 dah
studi punya la stdy
dan formula DUIT tue aq rase kite dah implement kan dalm hidup kite
wait n see aje la yana


kite tngok nnty,,,
kalau result ok,,alhamdulillah
kalau result sebalik nye tue ade hikmah la d sebalik nye
mungkin ALLAH x nak bagi lagi,,,
mungkin jugak ALLAH dah bagi dah setimpal dgn ape yg kite ushakn,,,maksud aq mungkin gak kite kurang berusha mase belum exam,,,so,,result kite nnty setimpal dgn ape kite ushakn,,
mungkin gak dgn result kite yg x seberapa tue akan menjadi turning point tuk kite lebih berusha pd masa depan dan seterus nye dpat kejayaan

kjyaan niew bukn nye kejayaan dalam pelajaran je yg penting
kejayaan dalam hidup pown perlu jgak
apatahlagi kejayaan di akhirat
dalam kubur pown kena berjaya gak,,,
berjaya jawab soalan mungkar n nakir,,
berjaya elakkan diri kena siksa n
berjaya elakkan diri drp binatang berbisa semua,,,

pernah x kite imagine diri kite dalam kubur???
gelap gelita
x de cahaya pown
bayang kn lah
kalau umah kite black out,,
kite mesti cemas kn??
mula la bz nk cari lilin




cuba bayangkn kalau umah kite lilin habis
torch light pulak rosak
henset pulak x de beteri
dapur masak pulak rosak
lighter pulak hilang,,
macm mane yek nk dpat kn punca cahaya???
mesti start nangis punya,,
haha
tapi ALLAH masih lg ingat kat kite
DIA x kn hilangkn cahaya bintang dan bulan untuk kite
untuk terangi malam kite
sayangkn  ALLAH pada kite???
tapi kite???
sejauh mane kite ingat kat ALLAH???
renung2 knlah

bercakap psal kejayaan niew,,,
bukn nye kalau kite x berjaya dalam pelajaran x bermakna kite akan gagal selama nye
pernah x kite fikirkn kejayaan atau pown nikmat yg ALLAH dah bagi kat kite sebelum nie???
semesti nye kejayaan pertama kite ialah ketika kite masih lagi dalam kandungan ibu kite,,,
berjuta-juta sperma lah kn,,,,sperma yg ade gen kite yg berjaya penetrate ovum mak kite,,,
wow!!!you are in million

kalau psal nikmat pulak,,,
ade keluarga bahgia,,bukn nikmat ke tue???
ramai aje kat dunia nie dapat kejayaan dan kekayaan dalm hidup
 tapi dye x de keluarga bahgia,,,
jadi bersyukur lah dgn ape yg kite dapat
jgn asyik mengeluh aje


KELUARGA BAHAGIA,,INSYA-ALLAH


"kenape la aq yg ALLAH pilih nk dapat musibah nie???"


biase nye tue yg kite selalu mengeluh kn???
kalau kite nak mempertikaikn knape kite yg di pilih untuk di uji
kenapa kite tidak mempersoalkn tentang nikmat  yg kite dapat???
kalau kite yg ALLAH uji
bersabarlah dan bersyukurlah
kerana ALLAH masih lagi ingat kn kite,,
ALLAH masih INGAT lagi kat kite nie sbg HAMBA NYA


so,,fighting!!!!!
jgn cepat berputus asa
jgn cepat menyalahkn takdir
berusha untuk berubah
dan ingat lah ALLAH tidak akan menzalimi sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri yang menzalimi diri mereka

JGN DUK PKIR PSAL KEJAYAAN DUNIA AJE,,,
PIKIR KN JUGAK PASAL KEJAYAAN KAT AKHIRAT NNTY,,,
KERANA AKHIRAT ITU ADALAH HARI YANG PASTI
CEPAT2 LA BERTAUBAT
SEBELUM MATAHARI TERBIT D SEBELAH BARAT
SEBELM YAKJUJ DAN MAKJUJ DATANG
SEBELUM IMAN MAHDI DAN NABI ISA MUNCUL UNTUK MENYELAMAT KN KITE
DAN
SEBELUM DAJAL MUNCUL UNTUK MENCUBA MENYESATKAN KITE
BERDOALAH 
SEMOGA KITE TERHINDAR DARIPADA FITNAH DAJJAL
AMIN

KERANA JIKA HARI ITU BERLAKU,,
PINTU TAUBAT TELAH DITUTUP,,
JADI RENUNG RENUNGKANLAH


                                                                                  nukilan ikhlas dari insan yang bergelar
                                                                                 HAMBA ALLAH,,

di harap nukilan ini dapat menjadi pedoman buat diri ini dan anda semua,,,AMIN

Saturday, 19 March 2011

owh rama-rama

assalamualaikum,,,,,


cite aq hari nie berkisar tentang rama-rama
korang jgn cilap sangka lak yek,,
sebenar nye cite sal rama-rama nie sedikit sebnyak menaikkn lagi semngat aq untuk meneruskn lagi hidup nie,,,so,,perkongsian ilmu aq nie d harapkn dapat menjadi pedoman buat kite semua termasuk diri ku juga


setiap orang mempunyai persepsi atau pandangan tersendiri terhadap sesuatu benda ataupun kepda sesuatu  perkara
seperti juga rama2,,kadangkala manusia memandang rama2 itu hanyalah sebagai makhluk yang indah untuk di pandang
tetapi terdapat juga segelintir manusia di muka bumi ALLAH ini memandang rama2 sebg suatu simbolik kepada perjuangan hidup
pernahkah terlintas dalam fikiran kita,,, rama2 yg cantik berterbangan di udara itu asal nye tidak lebih drp seekor ulat beluncas yg kita buleh kategorikan sebg makhluk perosak ataupun "pest:",,bile sebut makhluk perosak nie kn benda pertama yg terlintas dalam fikiran aq ialah makhluk yg kite sumua benci,,,kn???kalau ade ulat beluncas la kat syur2 yg mak kite beli,,mesti mak kite terus buang kn,,,betul tak???

berbalik kpd cerita rama2 nie,,,kenapa ye ade sesetangah manusia memandang rama2 sbg simbolik kpd pejuangn hidup???whats so special about rama2 nie,,, well,kalau kite nak tahu rama2 nie atau pown yg dulu nye kite panggil ulat beluncas nie sebenr nye antara makhluk ALLAH yg paling tabah dalam menghadapi hidup nye,,biar pown dahulu nye rama2 nie hanyalah ulat beluncas yg sngat di benci manusia tetapi ia tidak pernah mengeluh kpd ALLAH kerana ia yakin suatu hari nanti ia akan mendapat ganjaran yg setimpal dengan usaha dan kesabaran nye,,,pernah satu kajian dijalankan terhadap rama2 nie,,,golongan saintis muda nie menjalankn kajian ke atas dua kepompong yg akan menjadi seekor rama2,,so,,kite namakn kepompong tue dgn nama kepompong A dan kepompong B

,kepompong A,,para saintis mula buat pemerhatian kepada kepompong ini,,mereka mendapati bahawa begitu sukar sekali rama2 yg berada di dalam kepompong itu untuk keluar,,,,,,pada cubaan pertama ia gagal,,,di cubanya lagi pada  kali kedua,,,masih lagi gagal,,dan rama2 tersebut terus mencuba dan terus mencuba sehingga ia berjaya keluar daripada kepompong itu dan trbanf dgn bebas sekali di udara,,,sayap nye yg berwarna warni itu berkibaran di udara seolah olah ia telah mendapat freedom yg ia cari selama ini,,,

kepompong B,,,setelah melihat bertapa sukar nye untuk rama2 keluar drp kepompong,,jesteru para saintis mula  mencapai kata sepakat untuk membantu rama2 yg kedua dengan memotong hujung kepompong tersebut bagi menyenangkan rama2 itu untuk keluar dari kepompongnya,,,tapi ape yg terjadi kepada rama2 tersebut???haha,,,rama2 itu masih lagi bernyawa,, cuma rama2 itu telah mengalami kecacatan sehingga menyebabkan ia tidak dpat terbang dgn bebas di udara,,,kesian rama2 itu,dah la cacat pas tu x leh pulak nak meraikn freedom buat pertama kali nye



 begitu jugalah dengan realiti hidup manusia,,kita sebagai manusia,,jangan cepat mengeluh ataupown cepat melatah dengan ape kesusahan yg terjadi dalam kehidupan,,banyak kn beristghfar dan pandang segala ape yg terjadi dalm kehdupnn kite itu ke arah yg positive,,,terus berusha dan berusha sehinga kita menempa kejayann,,jika kita d timpa ujian di tengah2 perjalanan kita untuk mendapat kejayann,,,ingat lah bahawa ujian yg ALLAH berikn kepada kite itu adalah untuk meningktkn lg iman kite dan ingatlah ALLAH itu MAHA BESAR dan DIA tidak akan memberi ujian kepada kite jikalau kita tidak mampu menerima nye,,,jikalau kite di timpa ujian,,bersyukur lah kerana ALLAH masih lagi ingat kat kite..


macam result nnty gak,berdoalah bahawa ape yg kite dapat nnty adalah terbaik untuk kite,,,berdoalah bahawa dengan result tue kite di murahkn rezeki tuk blajar d tempat yg terbaik dan mendpat kejayaan dalam..hidupa ,,rezeki ALLAH nie terlalu luas,,,kalau kite d takdirkn untuk mendpat kejayaan INSYA ALLAH kite akan memperolehi nye,,,,ingatlah ALLAH sentiasa bersama dgn kite dalm kite usaha kita untuk meneruskn kehidupan kita di dunai dan di akhirat khususnye,,,INSYA ALLAH,,